Bemærk; Autorisations krævende opgaver som nævnes, viderestilles midlertidigt til andre autoriserede underleverandører, da vi er uden autorisation. Klik her for mere info.
Har du problemer med strømmen? Måske er strømmen gået? Du står måske i en situation hvor alt elektronik lukkes pludseligt ned, og nu er det pludselig mørkt i hele hjemmet. Strømmen er gået, og du ved ikke, hvad du skal gøre ved den ulejlige situation som problemet med strømmen indebærer. Norhs dygtige og erfarne elektriker giver dig derfor vores enkle guide til, hvordan du håndterer, situationen når du har problemer med strømmen og strømmen er gået.
I tilfælde af strømafbrydelse er det ved nogle tilfælde vejret, der er ansvarlig for problematikken, når f.eks. En udendørs ledning er beskadiget. ved denne situation hvor du har problemet med strømmen kan kun en autoriseret elektriker hjælpe dig!
Hvis strømmen er gået på en byggeplads så er det vigtigt at strømmen hurtigt kommer tilbage, ring til Norh, vi tilbyder hurtig hjælp som døgnvagt elektriker
Bemærk; Autorisations krævende opgaver som nævnes, viderestilles midlertidigt til andre autoriserede underleverandører, da vi er uden autorisation. Klik her for mere info.
I mange tilfælde er strømmen gået på grund af en lokal fejl som er isoleret i dit hjem. Hvis dit HPFI, RCD eller HFI relæ er slået fra, så er alt som det skal, det virker. Du har en el tavle i dit hjem og uanset hvilken form for el tavle du har så indeholder denne sikringer, der er tilgængelige for at forhindre overbelastning. Hvis fejlen er isoleret i dit hjem, skal du finde ud af, hvilken sikring der er sprunget.
Først skal du vide, hvilken variant af el-tavle som du har derhjemme. Der er flere forskellige varianter i forskellige lejligheder og huse, men de er to der er mest almindelige og det er automatiske sikringscentre og ældre el-tavler.
El tavlen er bygget op sådan at den har knapper (automatsikringer), der slukkes ved at faldes ned, slår strømmen fra hvis systemet bliver overbelastet. Denne type af el tavle findes oftest i nyere og nyligt el-renoverede hjem. Når strømmen er gået, så skal du starte med at finde ud af hvilken sikringsgruppe som er gået, og lokalisere fejlen, hvis du kan. Ellers er du altid velkommen til at ringe til os på tlf. 22 22 28 68.
Hvis du har en ældre el-tavle, så vil vi anbefale at ringe en fagperson, som kan hjælpe med at få strømmen til at fungere igen, midlertidigt eller langsigtet. Er de tale om udskiftning af en simpel sikring, så kan du læse om hvordan du kan skifte sikring el-tavle selv via linket. Eller løse mere her på denne side.
I el-tavlen er det nemt at se (hvis el tavlen er en nyere model), hvilken sikring der er udløst, når den er i slukket position. Du skal dog finde den ødelagte sikring, og du kan f.eks. Gøre dette ved at se, om den lille metal knap stikker ud, når sikringen er sprunget, eller føler, at den pågældende beskadigede sikring er varm.
Når du har fundet sikringen, der er sprunget af eller brudt, skal du sørge for at slukke for de enheder, der er tilsluttet den defekte sikring som du så har udskiftet til en ny fungerende i samme ampere.
Når du har gjort dette, kan du starte enhederne en efter en for at undgå en ny overbelastning eller finde ud af, hvilken enhed der har været defekt.
Hvis det udløses igen, skyldes fejlen en permanent fejl, og du skal muligvis finde ud af, hvor fejlen opstod. For at gøre dette skal du slukke for alle afbrydere og derefter tænde dem igen en efter en, indtil HPFI, RCD eller HFI relæ udløses igen. Hvis du har fundet hvilken det er fra, skal du starte med at trække alle de stik, der er tilsluttet til den gruppe, ud og derefter sætte dem i igen en efter en, indtil HPFI, RCD eller HFI relæ udløses igen.
Hvis du ikke kan finde fejlen i et bestemt stik eller apparat, skal du kontakte en autoriseret elektriker som os, for så er fejlen sandsynligvis placeret mellem apparatet og el tavlen og skal afhjælpes af en autoriseret elektriker enligt lov.
Bemærk; Autorisations krævende opgaver som nævnes, viderestilles midlertidigt til andre autoriserede underleverandører, da vi er uden autorisation. Klik her for mere info.
Hvis problemerne med strømmen har at gøre med elnettet og derfor ikke er lokal, har du ret til kompensation fra din udbyder, hvis der går mere end tolv timer uden at du har el igen, kontakt i så fald din elnetleverandør i København er det oftest Radius,